Przewodnik po pociągach dalekobieżnych

Podróżowanie pociągami dalekobieżnymi jest jednym z najpopularniejszych form przemieszczania się na spore odległości, wybieraną zwłaszcza przez ludzi młodych, którzy są szczęśliwymi posiadaczami legitymacji uczniowskiej (37% zniżki na bilety) lub studenckiej (51% zniżki). Jest to względnie szybki środek transportu, jeden z najbardziej ekologicznych oraz stosunkowo komfortowy. Dla osób podróżujących samotnie, niezależnie od tego czy maja zniżki czy nie, będzie to także środek tańszy – podróżowanie samochodem pojedynczo przy obecnych cenach paliwa jest bardzo mało rentowne.

Gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne?
Pociągi dalekobieżne, obsługiwane przez państwowego przewoźnika PKP InterCity zatrzymują się tylko na większych stacjach, które generować będą na tyle duży ruch, że dla firmy będzie się to opłacać. Każde zatrzymanie jest bowiem wydłużeniem czasu podróży, a więc stacje są z reguły wybierane dosyć ostrożnie. W większości pociągi dalekobieżne zatrzymują się więc w miastach powiatowych lub na takich, które stanowią ważne węzły kolejowe. Podstawowym celem funkcjonowania pociągów dalekobieżnych jest możliwie szybkie połączenie ze sobą większych miast – dojazd na mniejsze stacje jest zadaniem przewoźników regionalnych.
Podróż służbowa – jak na niej nie stracić?
Komfort TLK a IC – jaka różnica?
Pociągi dalekobieżne funkcjonują w dwóch standardach – TLK oraz IC. Co ciekawe, oba kosztują dokładnie tyle samo, chociaż komfort podróżowania w pociągu „IC” jest zdecydowanie wyższy niż w „TLK”. Owo „IC” to składy złożone z nowych wagonów, które są przestronne oraz wyposażone w działającą klimatyzację oraz gniazdka przy siedzeniach. Warto dodać, że są one także zdecydowanie bardziej ciche, co zapewnia zdecydowanie lepszy komfort jazdy. Wagony „TLK”, których na szczęście w wyniku prac modernizacyjnych prowadzonych przez spółkę jest coraz mniej, to składy, w których podróż nierzadko jest wyjątkowa głośna, a w letnie dni brak klimatyzacji sprawia, że robi się bardzo duszno. W standardzie TLK wszystkie wagony są złożone z ośmioosobowych przedziałów bez podłokietników czy gniazdek. Wagony IC są natomiast czasami przedziałowe (sześcioosobowe), ale mogą być również bezprzedziałowe, wyglądają wtedy jak wnętrze autobusu.

Dodatkowe usługi w pociągach PKP InterCity
Wiele pociągów wyposażonych jest w specjalne wagony restauracyjne, gdzie można zamówić sobie coś ciepłego do picia lub jedzenia. Najczęściej usługa ta realizowana jest jednak przy użyciu specjalnego wózka z kawą, herbatą, zimnymi napojami oraz drobnymi przekąskami. W pociągach PKP InterCity można przewozić rowery – kosztuje to 9 zł. Niektóre wagony wyposażone są w specjalne stojaki – jeżeli ich nie ma rowery przechowuje się na samym końcu ostatniego wagonu. W pociągach dalekobieżnych można za dodatkową opłatą przewozić także psy. W niektórych połączeniach nocnych istnieje możliwość zakupu miejsca w wagonie sypialnianym, ale jest to dosyć droga usługa. Standardowo istnieje podział na pierwszą i drugą klasę – na pierwszą nie przysługują zniżki np. z tytułu legitymacji studenckiej.

Jedno przemyślenie nt. „Przewodnik po pociągach dalekobieżnych”

  1. Muszę pochwalić PKP – poprawili jakość świadczonych usług i jest to mocno zauważalne.

Możliwość komentowania jest wyłączona.